Підкуп, залякування, токсична маскулінність, провокації та маніпуляції — все це йде в хід, коли російські окупанти намагаються заманити чоловіків з окупованої території служити по контракту в російську армію.
Реальна Газета передивилася купу рекламних роликів, щоб зрозуміти, до яких методів вдається РФ, щоб затягти українців на окупованих територіях у злочинну війну.
Єва Позднякова
Одразу скажемо, що не весь контент у проросійському сегменті соціальних мереж, на радіо чи телебаченні створювали спеціально для луганчан. Починаючи із серпня службу за контрактом стали активніше рекламувати в Росії, а пропагандисти на окупованій території лише долучилися до цього тренду. Серед головних меседжів — “захист від нацистів”, “діди воювали” та “не служив — не чоловік”.
Заклики брати до рук зброю можна побачити у Луганську всюди: на місцевому телебаченні, на радіо, у соціальних мережах та в оголошеннях, розвішених на міських парканах.
Будь мужиком. Як росіяни використовують маскулінні штампи для пропаганди служби за контрактом
Всі пропагандистські ролики на тему служби за контрактом транслюють меседж про “мужність” та “чоловічу гідність”. Уявлення про те, що воюючи, чоловік зберігає свою особливу “чоловічу” гідність — це патріархальна маскулінна установка, яка вкоренилася в російському суспільстві. Це генетичне продовження радянського стереотипу “Не служив — не мужик”. Тепер нею шантажують жителів окупованої території.
“Служба за контрактом — це можливість для кожного чоловіка проявити мужність та відвагу, захищаючи Росію та свою сім’ю”, — стверджує одна з агіток.
Взагалі вся реклама служби за контрактом базується на образі мужності, який на державному рівні просувають у РФ. Від “правильного” чоловіка очікують самовпевненості, уникання всього фемінного, жорстокості, домінування, негативного ставлення до сексуальних меншин, обмеженої емоційності, де єдина “дозволена” емоція — це агресія. Така “мужність” означає суспільство, в якому гендерні ролі чітко розділені: чоловіки сміливі, наполегливі та жорсткі, а жінки більш скромні та ніжні. І реклама служби за контрактом, яку підсовують луганчанам, ілюструє цей поділ.
Але якщо ви дівчина, то і для вас знайдеться місце у російській армії. Ми знайшли у телеграм-каналі “Луганськ 24” рекламу, яка пропонувала дівчатам ставати операторками дронів. Першою вимогою вказувався вік до 35 років. Чому рекрутери не шукають 36-річних (і старше) кандидаток — ми не знаємо. Раніше росіяни не намагалися вербувати до своїх лав жінок.
Крім операторок дронів росіяни шукають також медикинь. Серед вимог — вік до 38 років та наявність медичної освіти. Взагалі записатися на співбесіду до рекрутерів вкрай просто. Можна або подзвонити за телефоном, який вказують на телебаченні чи в оголошеннях на під’їздах. А можна просто написати в спеціальний чат-бот. Інформації про себе просять повідомити обмаль: ім’я та прізвище, дату народження та контактний телефон, за яким потім передзвонять. В тому ж телеграм-боті дають список документів, які треба принести рекрутерам. До речі, рекрутинговий центр у Луганську знаходиться не у приміщенні військкомату, а в окремому центрі на вулиці Челюскінців.
Міністерство оборони РФ знімає свою пропаганду з голлівудським розмахом. М’язисті актори вдягають військову форму і постають перед глядачем немов персонажі бойовиків: йдуть з кулеметами в руках крізь дим з дим-машини. Далі йде слоган: “Ты же — мужик. Будь им. Служи по контракту”. Звернення “Мужики” об’єднує більшість подібних роликів. Хоча більшість з них мають скромніші бюджети.
«Ты же мужик. Будь им» — Минобороны РФ выпустило рекламу для привлечения контрактников.
— Скат media (@mediaskat) April 20, 2023
В ней ведомство пытается пристыдить мужчин за выбор мирных профессий. В видео показан таксист, фитнес-тренер и охранник. Авторы ролика задают вопрос: «Разве таким защитником ты мечтал… pic.twitter.com/xVsyMUIpWj
Ще один “шедевр” від Міноборони РФ протиставляє “справжніх” чоловіків-військових з позначками у вигляді літери “Z” “несправжнім”: блогерам, моделям, чоловікам, які п’ють коктейлі та проколюють вуха. “З чого ж зроблені наші чоловіки”, — запитує агітка. І в кінці закликає: “Приєднуйся до тих, хто зроблений з честі, доблесті та мужності”. Цей ролик теж поширювали на пропагандистському ресурсі “Луганськ 24”.
«Из чего же сделаны наши мужчины? Из татушек и проколотых ушек?» — в сети распространяется новый ролик с призывом на войну
— Скат media (@mediaskat) August 31, 2024
Реклама призывает присоединиться к «своим», которые «сделаны из доблести, чести и мужества», противопоставляя участников вторжения в Украину тем, кто ведёт… pic.twitter.com/FN7l9f7sES
Виходить, якщо чоловік не хоче їхати помирати на війні та вчиняти воєнні злочини, то він “несправжній” чоловік.
Якщо “гачок” “взяти на слабо” не спрацював, то луганчанина намагаються налякати. За сюжетом ролика родина: тато, мама та маленький хлопчик дивляться луганське телебачення. Ведучий новин описує жахіття “українських бойовиків”. Аж раптом чоловікові ввижається, що замість дружини і сина поряд з ним лежать чорні пакети з трупами, а квартира пережила як мінімум обстріл. П’ять разів (ми порахували) герой ролика переводить погляд з родини на неіснуючі діри в стіні і ухвалює рішення йти на контракт в окупантську армію. Аж раптом ведучий “новин” починає розповідати про “звільнення” чергового населеного пункту, а син з гордістю дивиться на татка по телевізору. Все це під драматичну музику та з безумною операторською роботою.
Ми втомилися рахувати повороти камери та монтажні склейки в цьому шедеврі. pic.twitter.com/NUcqVlXWdg
— Реальная газета (@realnagazeta) September 25, 2024
Луганчани, які пішли “захищати свою родину” теж з’являються на луганському телебаченні в роликах-агітках. Судячи з їхніх розповідей, “захист” полягає у нападі на територію своєї ж країни.
“Обов’язок чоловіка — захищати свою вітчизну, дітей та жінок”, — говорить герой новинного сюжету з позивним “Хом’як”. Як “захист держави” можливий під час окупаційної війни, він не пояснює. Зате у цьому сюжеті пропагандисти докладно розповідають, які виплати може отримати контрактник. Це характерна риса місцевих новин-агіток: “історія успіху” контрактника у поєднанні з поясненням, які грошові чи соціальні бонуси може отримати злочинець.
Дід дійшов до Берліну: як агітки у РФ та в окупації створюють образ “героя”
Існує ціла низка телеграм-каналів, об’єднаних спільною назвою “Герои спецоперации Z”, де публікують ролики з “історіями успіху” окупантів. На них чоловіки (хтось без маски, а хтось приховує своє обличчя) розповідають, як покинули цивільне життя та пішли на війну. Найчастіше це — росіяни, які “приїхали захищати народ Донбасу” у пам’ять про прадіда, який “дійшов до Берліна”. Далі йде “надихаюча” розповідь про бойовий шлях героя у танковому / артилерійському / мотострілецькому полку. Всі герої нарочито мужні, випромінюють впевненістю і здоров’ям, виглядають охайно і говорять грамотно. Немає згадок ані про каліцтва, ані про важкі поранення, ані про втрату товаришів, Також не говорять про знущання командирів, ями для відмовників чи відправку у бій поранених солдат. Задача таких роликів — максимально привабливо прорекламувати образ “героя СВО”. Саме тому образ “переможця” контрастує з образами тих військових, які записують самі окупанти.
Пропагандистські телеграм-канали — “Луганськ 24”, “ЛуганскИнформЦентр”, “Луганьмедиа” охоче розповсюджують відео “Героев спецоперации Z”, а разом з ним — образ захисника богатирської зовнішності, який воює не за гроші, а за ідею. Втім, до грошей ми ще повернемося.
Останнім часом до “героїчних” історій додався наратив про Курську битву. Нагадаємо, кремлівська пропаганда спустила ЗМІ та блогерам “темники”, де розпорядилася порівнювати наступ ЗСУ на Курщині з Курською битвою. Ми прогнозували, що цей тренд не омине пропагандистські медіа в Луганську. Так воно і сталося: розповідь про ще одну “вирішальну битву з нацистами під Курськом” поєднується із закликом “стати героєм СВО”.
“Українські нацисти зробили велику помилку, коли зайшли на Курську землю… Морпіхи Чорноморського флоту сьогодні беруть участь в операції з вигнання ворогів із землі, яку колись їхні діди звільняли від німців”, — заявляє загарбник у балаклаві.
Втім, мета онлайн-десанту — не показати, які російські військові вгодовані, а заманити на контракт якомога більше чоловіків. Наприклад, місцеві “офіційні” пабліки просувають рекрутський телеграм-канал, де Курська битва — це лише привід запросити в російську армію. Паблік орієнтований на луганських чоловіків: вказана адреса та номер телефону рекрутського центру у місті. Є фотографії меморіалу Гостра Могила, який віднедавна почали використовувати для нав’язування меседжа про спільну з Росією історію та військові звитяги.
Деякі ролики від МО РФ, які розповсюджують луганські пропагандисти, більш лаконічні. Наприклад, один знятий від першої особи в стилі комп’ютерного шутеру, де військові бігають в окопі, штурмуючи умовний опорний пункт. Стверджується, що так проходять злагодження російських штурмовиків. Спойлер: більшості новобранців у РФ так не щастить. Підготовка займає мінімум часу, на штурми відправляють всіх незалежно від військової спеціальності чи реальних вмінь.
Читайте також: Двісті тисяч доларів за вид на Камброд: в окупованому Луганську продовжують зростати ціни на нерухомість
В іншому новинному сюжеті на “Луганськ 24” ще один росіянин розповідає про переваги контрактної служби, зізнається, що “місцеве населення до нього ставиться добре” і пафосно заявляє: “Де ми встанемо — там Росія”. Проте і цього разу для зйомки агіток вибрали приїжджого, а не жителя окупованої території.
Ціна питання. За скільки можна купити луганського чоловіка
Проте головний стимул для підписання контракту — це грошова винагорода. Рекруту обіцяють 400 тисяч рублів разової виплати (так звані “підйомні”) та по 210 тисяч рублів щомісяця. Реклама обіцяє, що за рік контрактник заробить 2 млн 290 тис. рублів. Для Луганська це справді великі гроші, але їх можна отримати лише ризикуючи життям.
Рекламних роликів про службу за контрактом у луганських пабліках побільшало після того, як у Росії збільшили виплату “добровольцям”. Тепер для тих, хто підписав контракт з 1 серпня і до кінця року, виплати складатимуть 400 тисяч рублів (приблизно 180 771 гривень). “Поступай на службу за контрактом і будь зі СВОїми!”, — закликає реклама, навмисно виділяючи шрифтом три перші літери у слові “СВОї”. Крім того, потенційним контрактникам пропонують “бонуси” за штурми, наступи та знищену техніку ЗСУ.
Рекрутери пропонують стандартний набір “бонусів” для охочих вступити на контракт:
- статус ветерана бойових дій;
- повний соціальний пакет;
- харчове забезпечення;
- списування кредитів;
- забезпечення житлом деяких військових;
- пільгова іпотека;
- бюджетні місця у навчальних закладах для дітей;
- звільнення від кримінальної відповідальності.
І хоча деякі з цих ініціатив у РФ існують лише як законопроєкт чи пропозиції, потенційним контрактникам їх пропонують вже зараз.
Тут важливо продемонструвати живий приклад. Пропагандистка з “Луганськ 24” розповідає про усміхненого замполіта “Бєса”, який служив у Сирії, а у 2022 році поїхав в Україну. За це він отримав право на військову іпотеку, і “захисник” вже готується забирати ключі. “А поки наші герої б’ються на передовій, про їхні родини турбується держава”, — запевняє пропагандистка та перелічує виплати та пільги, на які може розраховувати контрактник, якщо виживе.
При цьому замполіт транслює стандартні кремлівські штампи про “наблизити перемогу якнайшвидше” та “відкинути ворога, щоб він не пройшов вглиб країни”.
“Нашу державу просто хочуть ущемити, всі чудово розуміють, що у нас найбагатші ресурси у світі. Уявіть, хтось до мене у Володимирську область приїде додому!”, — каже “Бєс”. А українцям і уявляти не треба.
Читайте також: Дорожче, ніж в Москві: скільки коштує зварити борщ в окупації
Атлетичні військові, “справжні” чоловіки, онуки, які наслідують дідів-червоноармійців, замполіт “Бєс” — за допомогою всіх цих образів намагаються переконати у тому, що в російську армію йдуть воювати за ідею. Проте основний інструмент залучення нових контрактників — це виплати. Російські регіони продовжують підвищувати регіональні виплати, змагаючись за охочих підписати контракт. У лідерах цих перегонів Москва. Там контрактникам обіцяють 1,9 млн рублів. Місцеве телебачення розповідає про натовп охочих іти служити. Проте зростання виплат за контракт якраз свідчить про протилежне: на фронті не вистачає людей. У бій відправляють навіть тих, хто отримав поранення.
Цікавий факт: життя контрактників, завербованих на окупованій частині Луганської області, оцінюють набагато менше, ніж в Росії. Так, контрактник отримає обіцяні Володимиром Путіним 400 тисяч рублів федеральної виплати та регіональну виплату, мінімальна сума якої — 400 тисяч рублів. Проте на окупованій території вона може бути навіть меншою — угруповання “ЛНР” жодного разу не озвучувало суму та не намагалося “змагатися” з російськими регіонами за найманців. До обіцяних у Москві сум в Луганську ще дуже далеко.
З відкритих джерел неможливо підрахувати, наскільки успішною стала рекрутингова компанія РФ на окупованій Луганщині. Російська влада завищує цифри контрактників на російській території та зовсім не озвучує її для ТОТ. Проте великі виплати можуть спокусити жителів зруйнованого війною та зламаного безробіттям та невідомістю регіону.