Пропаганда на кожен день. Що росіяни будуть розповідати дітям в школі на ТОТ

Пропаганда на кожен день. Що росіяни будуть розповідати дітям в школі на ТОТ

В уявленні Кремля пропагандистська “патріотична” складова має супроводжувати учнів шкіл на окупованій території цілий рік. Затверджений Володимиром Путіним новий план “виховних” заходів розіслали на початку навчального року школах на ТОТ.

Єва Позднякова

Цей документ опублікував засновник “Східної правозахисної групи” Павло Лисянський. Спроектовані росіянами виховні заходи мають на меті виховати в школярах на окупованій території “патріотизм” та готовність  проявляти його у житті — зокрема  захищати “Отєчєство” у потрібних ситуаціях.

План “виховання” побудований так, що кожного місяця у школі відбуватимуться якісь “патріотичні” заходи. Навіть на свята, які з першого погляду не повʼязані з чимось мілітарним та державним. 

Так, у серпні, перед початком навчального року педагоги в школах мали скласти свій, конкретніший план за заданим зразком.

Постійні військові збори “кадетів”

Найбільш мілітаризованим виявився блок так званих “кадетських” класів. В них  дітям викладатимуть стройову підготовку, стрільбу, саперну справу, навчатимуть, як поводитися зі зброєю. Для учнів таких класів запланували зустрічі з ветеранами “локальних воєн”, маючи на увазі передусім війну в Україні. Навіть цілком цивільні свята в “кадетських” класах набувають мілітарного забарвлення. Для дітей пропонують проводити “День солідарності у боротьбі з тероризмом”, “День цивільної оборони”, “День народної єдності “Росія — країна єдності та згоди” тощо. Але більшість подій присвячені Другій світовій війні:

  • День невідомого солдата;
  • День початку контрнаступу російських військ біля Москви;
  • День перемоги;
  • День героїв Вітчизни тощо.

До переліку “виховних” свят входить навіть “День утворення Слідчого комітету РФ”, який стосується, скоріше, не армії, а внутрішнього репресивного апарату в Росії.  Крім того, “кадетам” обіцяють польові збори та змагання з військово-прикладних видів спорту.

Битви в деталях, або на чому хочуть виховувати “мужність”

Крім “Разговоров о важном”, які проводяться у кожному класі кожної школи, для ТОТ додали ще й “уроки мужності” — шкільні заняття, які проходитимуть  у рамках звичайних уроків чи виховних заходів. Наприклад, учнів 7-8 класів планують залучити до історичної ділової гри “Подолання смути”. Гра повинна мати елементи спортивного орієнтування. Інструкцій, як її проводити, пропагандисти не додали.

Значна увага приділена “великим” битвам з російської історії — Бородинській, Московській, Ленінградській, Сталінградській та Курській. Судячи з плану, акцент на уроках має бути на мужності, героїзмі, самопожертві російських та радянських солдатів, а не на неповторенні воєн чи цінності життів військових. Крім того, концентрація на історії РФ втягує українських школярів на ТОТ в російський інформаційний простір, нормалізує окупацію, навіює дітям, що це “їхня” історія. При цьому в цій історії повністю відсутні згадки про те, що Україна теж брала участь у Другій світовій війні та теж боролася з нацизмом. 

Якщо учень не є вихованцем “кадетського” чи “козачого” класу, то все одно його можуть залучити до “військово-патріотичних” конкурсів. Наприклад, змагання “Марш-кидок” чи огляду строю та пісні. До таких заходів залучатимуть дітей з 7 по 11 класи.

У плані пропагандистів є цілий розділ, присвячений військовій історії РФ. Серед школярів проводитимуться конкурси на знання російських військових нагород, дат військової слави, полководців, художників, які писали картини про війну, памʼятників, зброї тощо. Глибокі знання з таких вузько спеціалізованих галузей рідко можна здобути на звичайних уроках історії. Тому потенційні учасники таких конкурсів майже рік будуть поглиблено вивчати російську військову історію вдома, поза шкільними класами.

Спроби зліпити “граждан”

Для тих, хто не цікавиться війною (навіть в історичних книгах) передбачена інша програма — заходи з “формирования гражданственности”. Звичайно, російської. Класні керівники чи вихователі мають провести заходи типу:

  • Круглий стіл “Країна, в якій мені б хотілося жити”;
  • Диспут “Я громадянин?”;
  • Диспут “Громадянська позиція: твій вибір — твоє майбутнє!”;
  • Диспут “Що значить бути патріотом сьогодні?”;
  • Круглий стіл “Що таке права та обовʼязки людини, її свобода та відповідальність”.

Такі форми занять не розраховані на те, що учні, наприклад, скажуть, що хочуть жити в Україні чи почнуть критикувати поліцейський режим у Росії. 

Цілком нормальні назви, які не виключають дискусію у рамках шкільного заняття. Проте з поправкою на контекст виходить моторошна картина. Ці “диспути” мають відбуватися на окупованій території, де діти піддаються індоктринації та мілітаризації. Школа стає інструментом для “виправлення” дітей, нав’язування їм думки, буцімто імперська політика Росії виправдана та легітимна. Школярам пропонується “диспут” з єдиною правильною позицією, до якої мають прийти його учасники.

Наведений план “виховних” заходів не містить конкретних інструкцій щодо проведення спортивних конкурсів та “круглих столів”. Проте він виключає будь-яку альтернативу для поглядів, цінностей і шкільного життя взагалі.

Як повідомляла Реальна Газета, на окупованій частині Луганської області запускають новий пропагандистський проєкт під назвою “Луганський характер”. 

Ним опікується регіональне відділення пропагандистський рух дітей та молоді “Рух перших”. Пасічник вже провів посвяту першокласників в “орлята-сєнтябрята” і повісив їм на шиї краватки із символікою “Луганського характеру”.

Крім того, російські окупанти на Луганщині спалили українські книги. Більшість з них були підручниками з історії України. Угруповання “ЛНР” представило макет тритомного підручника з історії “ЛНР” для учнів 5-7 класів. Тепер вивчення цього предмету буде обов’язковим у школі. А поки група дітей з окупованої частини Луганської області пройшла курс військовий вишкіл та перевиховання у літньому таборі, який організували кадирівці.

Також на окупованій частині Луганської області запускають новий пропагандистський проєкт під назвою “Луганський характер”. Ним опікується регіональне відділення пропагандистський рух дітей та молоді “Рух перших”.

Тим часом у російських школах з метою пропаганди проводять уроки “Розмови про важливе”. Такі ж уроки проходять і на окупованій території. Один з таких уроків присвячений українському письменнику Миколі Гоголю, проте у методичних матеріалах до уроку нема згадок про Україну.

З початку поточного року майже 150 тисяч російських підлітків узяли участь у військово-спортивній грі “Побєда”, під час якої вони вивчали необхідні на війні навички.

До “літніх таборів перевиховання” везуть і дітей з окупованої території. У тимчасово окупованому Луганську росіяни посилили вивіз українських дітей з метою “перевиховання” чи остаточної депортації. 

У Росії підлітків агітують вступати у військово-патріотичні рухи з перспективою підписання контракту з армією після досягнення повноліття.

Станом на поточний момент майже 100 юнаків і дівчат з окупованої частини Луганської області повезли до військово-патріотичного табору “Час юних героїв” у Волгограді.

Залишити відповідь