Пропаганда за партами. Про що розповідають в окупованих школах Донбасу

Пропаганда за партами. Про що розповідають в окупованих школах Донбасу

Під час російської окупації було вбито 382 дітей та зруйновано 284 шкіл, і ці цифри з кожним днем збільшуються. Зараз окупанти знищують моральне здоров’я дітей в окупації: розповідають про велич Росії та подвиги бойовиків угрупувань “ЛДНР”. “Реальна Газета” розбиралася у пропаганді, яку пропонують луганським дітям.

Як пройшло 1 вересня у школах “республіки”

Це 1 вересня в угрупованні “ЛНР” оголосили першим днем знань, який відмічають у “повністю звільненій “республіці”. Батьків заохочують вести дітей в школу виплатами по 10 тисяч рублів та приватними охоронними компаніями, які нібито будуть охороняти школи.

Щоправда, є деталі. Гроші за дитину можна буде отримати, якщо відвести учня в школу до 15 вересня. Пізніше навчатися доведеться безкоштовно, як у всьому світі. При відсутності роботи в захоплених Росією містах, 10 тисяч рублів “за школу” відіграють свою роль. Подібне оформлення дітей вирішує одразу декілька завдань окупантів: по перше, це стимулює батьків повертатися в окуповані міста. По-друге, аби отримати гроші, доведеться залишити окупантам чимало особистих даних — їх можуть використати під час проведення “референдуму”. По-третє, роздача рюкзаків з канцтоварами першокласникам створює  не аби яку привабливу картинку для російських пропагандистів.

РГ вважає, що окупанти поставили перед “ЛНР” завдання, по-перше, створити картинку повернення до нормального життя. По-друге, імітувати бажання вчитися російській історії за російськими стандартами.

В окупованих містах окупанти на камеру роздають дітям рюкзаки із зошитами з написом “Росія — моя родіна” і просять дітей розказати про це. Тема першого уроку у школах всієї “республіки” одна — “Моя історія”. Першокласникам, наприклад, розповідають про гімн, герб та флаг — Росії та “ЛНР”. Матеріали до цього уроку затверджувалися в Росії. Методичка для проведення такого уроку старшим дітям потрапила до українських спецслужб.  

Моя історія?

Урок “Моя історія” мав бути переповнений типовими для російської пропаганди псевдоісторичними наративами типу “Україну створив Ленін”. У цій методичці прямо кажуть: це лише вступний урок, але в курсі “історії отєчества” і далі будуть вивчати “Новоросію”. Ось кілька найбільш яскравих меседжів звідти.

Пропаганда: “”ЛДНР, Херсонська, Одеська, Запорізька, Миколаївська, Дніпропетровська, Харківська області — це “Новоросія”, а “Новоросія” — це Росія”.

Правда: ніякої “Новоросії” не існує. Це штучне поняття, яке стали використовувати ХVІІІ ст. на позначення території, яку загарбала Російська імперія. Зараз так пропаганда позначає регіони, які хоче загарбати сучасна Росія. Що за часів Катерини ІІ, що зараз, там жили, здебільшого, українці.

Пропаганда за партами. Про що розповідають в окупованих школах Донбасу

Пропаганда: “Триєдиний народ Росії — це росіяни (великороси), українці (малороси) та білоруси. Східні слов’яни — спадкоємці Давньої Русі”.

Правда: “Триєдиний народ” — це пропагандистська концепція, яка виправдовує російську імперську експансію. Статтю “про історичну єдність росіян та українців” публікував Володимир Путін. А ще в цьому меседжі з’являється  “Давня Русь” замість “Київської Русі”. Бо у всесвіті російських пропагандистів “київським” може бути хіба що “злочинний режим”.

Пропаганда: “Грушевський почав конструювати український історичний міф, що обертався навколо Галичини, і видавати українською мовою газету для кожного випуску якої винаходив кілька нових “українських» слів””.

Правда: тему з “австрийским генштабом”, який нібито створив Україну люблять просувати промосковські пропагандисти типу Анатолія Вассермана до Владимира Соловйова. Путін теж розповідав про “український фактор”, який розгортають “австрійські спецслужби”. Насправді у середині XIX століття на теренах Галичини та Буковини були більш ліберальні умови для видання книжок українською. А в Російській імперії українське слово взагалі було заборонене.

Пропаганда за партами. Про що розповідають в окупованих школах Донбасу

Пропаганда: “Більшовики вирішили створити свою Україну, але на комуністичний лад. Так виникла “Україна імені Володимира Ілліча Леніна””.

Правда: і знову пропагандисти не втомлюються цитувати Путіна. Напередодні повномасштабного вторгнення він заявив, що Україну нібито створив Володимир Ленін 1922 року, коли лідер російського пролетаріату оголосив про створення СРСР. Так російський диктатор намагається переконати росіян, що Росія хоче “забрати своє”, а не загарбати сусідню країну. Насправді Ленін “дав добро” на радянську, більшовицьку Україну, щоб не дати відбутися Українській Народній Республіці.

Пропаганда: “Школярів вчили грамоті виключно українською мовою, забороняючи росіянам в Україні використовувати російську мову… Українська мова нав’язувалася людям штучно”.

Правда: Переконані, що цей фрагмент включили у методичку заради порівняння із сучасними фейками про “заборону говорити російською”.  Росіян настільки обурює те, що в чужій країні треба говорити мовою цієї країни, що вони ідуть на маніпуляції. Насправді ж ніхто не забороняв і не забороняє використовувати російську мову у побуті.

Пропаганда: “Захід перетворив Україну на штурмову базу проти Росії, на що РФ відповіла попереджувальним ударом”.

Правда: До риторики “ми розпочали війну, щоб вони не розпочали війну” вдавалися і Путін, і решта керівництва Кремля. Проте жодних правдоподібних доказів планування нападу на Донбас чи Росію в Москві не надали. Проте докази підготовки Росією повномасштабного вторгнення отримала США і Великобританія, про що намагалися попередити керівництво України… і вони повірили не в повній мірі.

З повним текстом методички можна ознайомитися за посиланням.

Пропаганда за партами. Про що розповідають в окупованих школах Донбасу

Що ще привезла Росія дітям?

Ще до 1 вересня окупанти почали обробляти пропагандою дітей на недавно окупованих територіях. Наприклад, в окупованому Біловодську дітей поспіхом набрали до так званої “Юнармії” і відзняли пропагандистський відеоролик, де вони запалюють вічний вогонь та беруть учать у флешмобах.

Ніби безневинне дозвілля, але “Юнармія” — це мілітарна організація, і ось дітей з Маріуполя та Волоновахи вчать знімати розтяжки, збирати та розбирати автомат, тактичному бою, бойовому складанню парашута, тактичній медицині.

У Біловодську окупанти стосами складають тисячі “неправильних” підручників в окремій кімнаті і показують їх російським пропагандистам.  За їх словами, там “викривлена історія”, пропаганда “фашизму і нацизму”. Але, схоже, вони забрали зі шкіл всі підручники, на яких написано “історія України”, не розбираючи, що всередині. За російською логікою, будь-яка історія України “викривлена”, якщо написана українцями, а не росіянами.

Натомість на окуповану Луганщину везуть російські підручники: з історії Росії та російської мови. Зокрема, їх привезли до майже вщент зруйнованого Сєвєродонецька.

А ось російська журналістка Анна Долгарєва прийшла у школу на окупованій Харківщині та прочитала дітям вірш Анни Ахматової “Мужество”. Ганна стверджує, що діти самі вибрали мову навчання. З огляду на те, як Росія вивозить зі шкіл українські підручники, у це повірити важко.

В Росії навіть хочуть створити підручник “класичної української мови”. Міністр освіти Сергій Кравцов РФ заявив, що діти на окупованих частинах Донецької та Луганської областей за бажанням зможуть навчатися української мови, але за російськими програмами у спеціально навчених вчителів. Що й кого розумінні “класична українська мова”, він не пояснив. 

Пропагандисти намагаються створити картинку масового свята на окупованій території: нібито діти радіють, що можуть навчатися російською мовою, а батьки — тому, що їх міста можуть стати частиною Росії. І хоча це всього лише пропагандистська картинка, небезпека від спроб переписування історії цілком реальна. Особливо напередодні так званого “референдуму” про приєднання окупованих територій до РФ. 

Залишити відповідь