Відьми Старобільського повіту. Що відомо про відомого персонажа української міфології

Відьми Старобільського повіту. Що відомо про відомого персонажа української міфології

1918 року німецький соціолог Макс Вебер написав, що під натиском модерну відбувається «розчаклування» світу. З цим важко не погодитись, а ще важче сказати, чи пішло це світові на користь. Принаймні, раціоналістичне ХХ століття було позначене небаченими за масштабом війнами, високотехнологічними геноцидами і абсурдними соціальними експериментами, під які було підведено наукове обґрунтування. Але яким насправді був той втрачений «зачаклуваний» світ, в якому жили наші не надто віддалені предки? Зазвичай, уява малює похмурі картинки на теми західноєвропейського Середньовіччя. Ми ж пропонуємо зазирнути в народну демонологію, звернувшись до матеріалу, зібраного наприкінці ХІХ століття у тодішньому Старобільському повіті Харківської губернії (нині це північні райони Луганщини).

Максим Віхров

А почнемо ми наш невеликий екскурс з відьом, котрі, якщо вірити народним переказам, були майже звичною частиною суспільного ландшафту. Вони вважались істотами переважно зловредними і мали відповідну подобу: «високі на зріст, з білим, зморшкуватим і негарним обличчям, довгим розпатланим волоссям і великими очима, якими можуть дивитись на сонце, не затуляючи повік». Щоб приєднатись до відьомської спільноти, жінка під керунком старшої відьми мала поставити на вулиці ножа лезом догори і тричі перекинутись через нього, виголошуючи якісь таємні слова і читаючи навспак «Отче наш». Втім, найсильнішими вважались не навчені відьми, а вроджені – саме вони верховодили відьомським товариством, проте капостей людям робили менше.

Що ж то були за капості? Приміром, відьма могла налякати людину чи наслати на неї хворобу, розсварити подружжя тощо. Проте, судячи з етнографічних даних, головним відьомським промислом було видоювання чужих корів. На відміну від своїх західноєвропейських колежанок, котрі примудрялися цідити молоко просто із встромленого в стіну ножа, слобожанські відьми робили все самі. Дочекавшись ночі, слобожанська відьма оберталася собакою, брала відерце в зуби і тихцем пробиралася на чуже подвір’я. Там, повернувши собі жіночу подобу, вона доїла корову і, поки не заспівали півні, тим же робом поверталася додому. Після цього у господарів траплялося чимало проблем: в кращому випадку, на ранок у корови лишалося мало молока, а в гіршому – худоба «портилася», тобто давала молоко гірке, солоне, з кров’ю абощо. Так що господарі пильнували і знали чимало вигадливих магічних способів, як убезпечитись від відьомських «набігів».

Відьми Старобільського повіту. Що відомо про відомого персонажа української міфології

Але й самим відьмам їхній промисел обходився ох я не дешево. Ось, наприклад, яку історію розповідали у слободі Нова Астрахань (нині село у Сєвєродонецькому районі). Якось одна жінка – для зручності назвемо її Гапкою – подивувалася, звідкіля у її сусідки стільки хорошої сметани, і попрохала якоїсь поради. Сусідка – а була вона відьмою – запросила Гапку на вечерю, почастувала пирогами (звісно ж, зі сметаною), а потім сказала: «Як хочеш, щоб і у тебе завжди була гарна сметана, іди сюди». Відьма підвела Гапку до печі, витягла звідти черепок з якоюсь сумішшю і помастила нею під пахвами собі й гості. Обидві жінки обернулися собаками і побігли на гору біля слободи. Там, на горі, вони знов обернулися жінками. Відьма показала Гапці закриту дерниною яму, розкрила її і сказала зазирнути туди, але тільки одним оком. Останнього збентежена жінка не зауважила, але в яму таки подивилась. Після вони знов обернулися собаками і повернулись до відьми додому.

Коли ж вони знов всілись на лаві, відьма спиталася, що ж Гапка побачила в тій ямі. «А бачила я ясний клубочок, і качали його черви завтовшки в палець із червоними голівками», – відказала та. «Це душа моя, – пояснила відьма, – Якщо хочеш, щоб у тебе була добра сметана, і твоїй душі таке буде». Зачувши таке, Гапка впала з плачем відьмі в ноги: «Ой не хочу, тітонько, ой не хочу!». «А коли не хочеш, – сказала відьма, – так поклянись перед іконою, що поки я жива, нікому не розповісти про те, що з тобою цієї ночі трапилось. А як розповіси, то ми, відьми, тебе на шмаття роздерем». Перелякана жінка пообіцяла, що мовчатиме – на тому й розпрощалися. «Тільки шкода, що ти в яму обома очима дивилась», – сказала їй на прощання відьма. Удома знесилена Гапка впала посеред хати і лежала непритомна аж до світанку, а невдовзі по тому на обидва ока осліпла. Обіцянки своєї Гапка дотримала і про свою пригоду розповіла лише через три роки, коли відьма померла.

А помирали відьми довго і страшно. Та відьма з Нової Астрахані мучилась три дні, аж поки старі баби не напоумили її старшого сина зірвати зі стелі одну дошку – лише після того відьма вмерла. Аби полегшити їхні передсмертні страждання, також свердлили сволок або надпоріжник і забивали туди осиковий кілок. Щоправда, деякі відьми мали звичку турбувати людей навіть після смерті. Якось у слободі Микільській (нині село у Старобільському районі) мертва відьма понадила ходити до себе додому, купати своїх дітей. Діти може й були тому раді, але стали хворіти і хирлявіти. Покласти цьому край вирішила кума покійниці. Вона вдяглася у білу сорочку, покропила себе свяченою водою, набрала пригорщу конопляного насіння і стала чатувати на порозі відьминої хати. Опівночі явилася покійниця і стала погрожувати: «Геть, а то сорочку з тебе зніму!». «А ти спробуй!» – під’южувала відьму кума, жуючи насіння. Покійниця гнівалася, але протидіяти магічній самообороні не могла. «А що ти їсти?», – спиталася відьма. «Воші», – відказала, насміхаючись, кума. Кажуть, так вони й сперечалися аж до самих півнів, після чого мертва відьма щезла і більше не з’являлася. А взагалі, щоб такого не траплялося, в труну і в могилу відьми заведено було стромляти осикові кілки.

Відьми Старобільського повіту. Що відомо про відомого персонажа української міфології

Що ж стосується перевертництва, окрім собаки, відьма могла обернутися також свинею, кобилою, клубком, колесом, голкою, палицею чи навіть копицею сіна. Такі фокуси були потрібні їм здебільшого для конспірації, а принагідно – щоб познущатись над ближніми. Як це могло виглядати, розповідали мешканці слободи Білокуракине (нині селище у Сватівському районі). Поверталися якось церковний староста з підтитарним з шинка. Аж раптом звідкілясь узявся маленький цуцик і кинувся старості під ноги. Той впав, вилаявся, підвівся, а цуцик знову йому під ноги шась, а потім ще раз. Тоді підтитарний здогадався, що то мабуть відьма збиткується, та й каже до неї: «Ну облиш, облиш! Годі вже тобі, насміялася трохи!». А відьма собі тішиться: то клубком стане, то свинею – і так церковного старосту до самого дому валяла. Мабуть, мала на того якусь особливу образу. А іншим разом відьма копицею сіна обернулася і гнала одного чоловіка всю дорогу від шинка до подвір’я – аж так його перелякала, що той зо три тижні хворий лежав, а потім зарікся сам-один ходити.

Але частенько перевертництво вилазило боком самим відьмам. Якось хлопці зі слободи Микільської побачили клубок, що котився по дорозі, і стали його бити кілками – а він все котиться і котиться. Тоді один парубок схопив його, забрав додому і прибив його до стіни. А на ранок прокинувся і бачить: висить на стіні відьма, прибита за руки цвяхами. Нема чого робити – витяг він цвяхи і відпустив бідолашну: все ж людина, хоч і відьма. А було здибали хлопці в полі кобилу з лошам: лоша загнуздали, а кобилу повели до кузні й підкували. А на ранок глядь: у одного хлопця мати лежить на підлозі загнуздана, а у другого – з «підкованими» руками й ногами…  Втім, зустрічі з відьмами далеко не завжди закінчувались аж так криваво і драматично. Приміром, у слободі Микільській розповідали про такий випадок. Якось солдат попросився переночувати у однієї жінки. А було то напередодні одного із тих свят, коли слобожанські відьми літали до Києва. Тож вночі хазяйка помастила собі під пахвами і шурхнула в димаря. Солдат, який спав у півока, побачив таку чудасію і зробив те саме. Помітивши між собою непроханого гостя, відьми зчинили лемент: «Звідки ти узявся? Чого тобі треба?!». Але порішили справу миром: дали нахабі липову паличку і той верхи на ній повернувся назад.

Відьми Старобільського повіту. Що відомо про відомого персонажа української міфології

Та й взагалі, скидається на те, що вся та відьомська конспірація була радше для годиться – вирахувати відьму було зовсім не важко. Приміром, у церкві відьма не могла стояти під час виконання Херувимської пісні і молитви до Богородиці – в цей час у неї боліла і крутилася голова, і ввижалося, що церква горить чи валиться. Чи, наприклад, у понеділок під час Великого посту жінка могла закинути через себе на горище палку, а на Великдень кинути цю палку у піч – і тоді відьма обов’язково прийде попросити жару. Розповідали й про такий спосіб: під час останнього скоромного обіду напередодні посту треба їсти сир, лишити в роті маленький шматочок, а наступного дня вийняти його, зав’язати у вузлика і взяти з собою до церкви. Тоді до тебе підійде відьма й щипне. Був спосіб і вирахувати відьму, яка «спортила» корову. Для цього треба було видоїти трохи зіпсутого молока, перекип’ятити його на пательні, а потім вилити під поріг. Після цього відьма неодмінно прийде на подвір’я і питатиме «Нащо ви скотину мучите?» – тоді господарі зможуть висловити все, що вони про неї думають. Втім, історій про самосуди над відьмами етнографи не зафіксували: мабуть, їхні капості не вважалися достатнім приводом, щоб брати на душу зайвий гріх. Хоча у задоволенні вчинити відьмі якусь дрібну капость люди собі також не відмовляли. Наприклад, якщо увечері в суботу підійти до відьминої хати, стати спиною до глухої стіни, обернутись, подути, тричі плюнути і показати дулю, то відьмі стане зле і вранці вона прийде сваритись і питатиме «Нащо ти мені дулі давав?»

Все це мало нагадує сучасні кінематографічні чи літературні сюжети, в яких між відьмами і людьми пролягала нездоланна прірва і точилася запекла ворожнеча не на життя, а на смерть. Нічого не вдієш – мистецтво побудови сюжету вимагає конфлікту. Ну а непросте селянське життя вимагало передусім спокою і хоч якої злагоди, тому в громаді знаходилось місце навіть для відьом. Та й не лише для них – в наступній частині нашої розповіді ми поговоримо про не менш колоритних персонажів слобожанського фольклору – про відьмаків.

Залишити відповідь