Україна втратила 8 тисяч дітей з окупованих територій, що навчалися за українською програмою: найбільші виклики

Україна втратила 8 тисяч дітей з окупованих територій, що навчалися за українською програмою: найбільші виклики

Україна за літо втратила вісім тисяч дітей із тимчасово окупованих територій, які раніше навчалися за українською програмою. Це одна з найтривожніших ознак системного знищення української ідентичності через російську освітню політику в окупації.

Про це пише експертка Ярослава Мозгова у статті “Освіта під окупацією: як росія краде майбутнє українських дітей”.

Вона звертає увагу, що новий навчальний рік розпочався для 3,5 млн дітей, з яких 36 тисяч перебувають в окупації. Водночас, частина дітей узагалі зникла з українського освітнього простору — вони позбавлені доступу до української освіти, натомість навчаються за російськими стандартами, де системно знищується українська ідентичність.

Зараз найбільшим викликом є завдання залучити до навчання дітей із прифронтових громад та окупованих територій, аби кожен із них мав шанс на якісну українську освіту.

“Щомісячні оперативні зведення ООН не дають жодної інформації стосовно освіти на окупованих територіях. Ми не знаємо достеменно, що відбувається з українськими дітьми в окупації — особливо з тими, хто народився після 2014 року. В Криму вже виросло ціле покоління відірваних від України дітей”, – пише Мозгова.

Росія, за її словами, цілеспрямовано використовує освіту як інструмент формування російської ідентичності. В окупації запроваджено “федеральні державні освітні стандарти”, що виховують “гордість за російський народ та історію Росії”.

Крім того, за даними МОН, за літо 2025 року Україна втратила 8 тисяч дітей, які з ТОТ підтримували зв’язок із українською системою освіти. Якщо 2024 навчальний рік розпочинало 44 тисячі дітей, то 2025 року їх уже 36 тисяч.

Українських учителів замінюють або перепідготовляють під російські програми, а щопонеділка проводять пропагандистські “Розмови про важливе”. Зокрема, проводяться уроки на теми: “Росія — погляд у майбутнє”, “День народної єдності”, “День возз’єднання Криму з Росією”.

“Окремі виховні заходи ініціюють на місцях. Наприклад, захід «Я закоханий у тебе, Росіє» у дитячому садку на окупованій території Херсонщини, під час якого «одна група дітей намалювала березовий гай, а друга — прапор РФ»… Кожен день окупації — це ще один день під впливом російської пропаганди й освітніх стандартів. Освітні втрати на окупованих територіях не просто кількісні — вони якісні, ідентичнісні, світоглядні”, – констатує Мозгова.

Читайте також: Освіта попри лінію фронту: як Україна бореться за молодь з ТОТ

Раніше ми писали, що на Донеччині найвищий середній бал складає 152, а на Луганщини — 151.4. Середній бал у порівнянні з минулим роком в обох областях став нижчим, торік він був майже однаковим в цих регіонах — понад 154.

Залишити відповідь