Сьогодні Верховна Рада підтримала законопроєкт №11469 про запровадження інституту множинного громадянства в Україні.
Про це повідомив нардеп Ярослав Железняк.
“За” поголосували 243 нардепи.
Що передбачає законопроєкт:
- одночасне набуття дитиною за народженням громадянства України та громадянства іншої держави;
- набуття дитиною, яка є громадянином України, громадянства своїх усиновлювачів-іноземців;
- автоматичне набуття громадянином України іншого громадянства внаслідок одруження з іноземцем;
- автоматичне набуття громадянином України, який досяг повноліття, іншого громадянства внаслідок застосування законодавства про громадянство іноземної держави, якщо такий громадянин України не отримав документ, який підтверджує наявність у нього громадянства іншої держави;
- набуття громадянства України у спрощеному порядку для іноземців, що є громадянами держав, які входять до переліку тих, хто може отримати громадянство у спрощеному порядку;
- набуття громадянином України громадянства держав з переліку тих, чиї громадяни набувають громадянство України у спрощеному порядку.
Водночас множинне громадянство не можуть набути ті, хто хоче взяти російське громадянство або громадянство держави, яка не визнає територіальну цілісність і суверенітет України.
Яка небезпека для жителів окупованої території
Закон містить положення, що стосуються втрати громадянства. Серед них — добровільне набуття громадянином України громадянства держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом. Тобто якщо людина звернулася із заявою чи клопотанням про набуття російського громадянства, то це може стати підставою для втрати громадянства українського.
Правозахисники нагадують, що на територіях, які були окуповані РФ, держава-окупант застосовувала практику примусової паспортизації. Через створення нелюдських умов проживання українців змушували подавати заяви про набуття російського громадянства.
У Центрі прав людини ZMINA нагадують, що ні українська держава, ні суспільство не визнають російського громадянства, яке нав’язується на тимчасово окупованих територіях. Така практика є грубим порушенням міжнародного права та, згідно з українським законодавством, вважається воєнним злочином.
“Окрім створення значних ризиків втрати громадянства України жителями ТОТ України, законопроєкт містить інші ризики, зокрема, необґрунтовано звужує коло осіб, які можуть набути громадянства України. Це не відповідає міжнародним зобов’язанням України в частині скорочення безгромадянства, суперечить нормам міжнародного та національного права, праву Європейського Союзу, а також його окремі норми звужують зміст та обсяг існуючих прав і свобод дітей відповідних категорій, передбачених чинною редакцією Закону України “Про громадянство України”, — йдеться у пресрелізі Центру.
Правозахисники висловили занепокоєння щодо окремих положень законопроєкту про громадянство, які, на їхню думку, можуть становити загрозу національній єдності, порушують принцип правової визначеності та створюють ризики для реінтеграції мешканців тимчасово окупованих територій, зокрема через можливість позбавлення громадянства.
Серед потенційно небезпечних норм зазначається формулювання про”загрозу національній безпеці”, що, як вказують експерти, надає надмірно широкі повноваження уповноваженим органам і не містить чіткого визначення, як такі загрози тлумачитимуться на практиці.
Крім того, положення про позбавлення громадянства за вироком суду у справах про злочини проти основ національної безпеки може, по суті, перетворити цю процедуру на форму кримінального покарання, що суперечить Кримінальному кодексу України.
Окрему тривогу викликає також відсутність у проєкті чіткої процедури встановлення факту участі в агресії проти України або в окупаційній адміністрації РФ, що може призводити до несправедливого застосування норми, зокрема щодо тих громадян, які обіймали посади в окупаційних органах, але працювали в соціальних чи гуманітарних сферах, забезпечуючи базові потреби населення.