Арт-самураї Сєвєродонецька: чому варто послухати нову андеграудну збірку виконавців з Донбасу 

Арт-самураї Сєвєродонецька: чому варто послухати нову андеграудну збірку виконавців з Донбасу 

Наприкінці березня 2024 року побачила світ музична збірка “Underground Of Sievierodonetsk 17 Smells Of A Dead Chemical City”. До неї увійшло 17 треків різними мовами, різних жанрів та від різних виконавців. 

Сама компіляція є плейлистом Сергія Горєлова — лідера ансамблю пісні та танцю Mendeleev Was Wrong (“Менделеев Ошибался”). 

Otruta Guide, спеціально для Реальної Газети

“Це ні в якому разі не огляд місцевої сцени, а лише ті треки, які я в змозі слухати, тому деякі знакові для місцевої сцени персоналії тут відсутні. Сцени міст на сході України завжди були дуже відокремлені. І це часом створювало специфічну ауру, яка могла виражатися у прояві якогось позамежного відриву чи маразму. Така собі “Японія” зі своїми арт-самураями”, — так прокоментував цю збірку сам Сергій.

У східних краях України  народжувались справжні скарби важкої та альтернативної музичної сцени. Взяти хоча б Лисичанськ, який вважався столицею death metal України. Саме там народився гурт Mental Demise, який став всесвітньо відомим ще в 1990-ті.

Щодо експериментальної музики — вона ледь не в кожному місті Луганщини була своя. На це сильно впливав колорит та місцевий індастріал. 

Одним з таких яскравих представників дивного жанру став Сєвєродонецьк. До окупації там багато досліджували та заходили за грані в плані саунда та його поєднань. 

Однак повернемося до зібрки. Обкладинку для збірки робив місцевий видатний художник Ігор Мацюк. Саму компіляцію видав київський лейбл ERYTHROLEUKOPLAKIA RECORDS. Ця музична формація як раз  спеціалізується на всякому вигорнутому назовні звуковидобуванні. Його засновник Михайло Клишнатий каже, що раніше дуже мало перетинався зі сходом та його саунд-дослідженнями. А з Сергієм вони хоч і познайомились не так вже й давно, але вже знаходяться на плодотворному етапі співпраці. 

“Сергій написав мені у листопаді, я був вражений що його зацікавила наша контора. І запропонував викласти цю компіляцію, також дав контакт фронтмена Atmostronis, планую в цілому структуровано зробити дистро їх альбомам і релізам Менделеев ошибался”, — каже Михайло Клишнатий.

Щодо андеграудної збірки, то особисто у мене вона пробуджує дивну нестандартну ностальгію по доокупаційному Сєвєродонецьку.

Пам’ятаю, що раніше у цьому місті проводилося чимало івентів — від хіп-хоп концертів та транс опен-ейров в нульових до фестивалів, рейвів та хепенінгів в десятих. 

У мене навіть був власний досвід. На події під назвою “Завод сопротивлений” я відіграв dub-techno сет. Відкривав дискотеку в покинутому кінотеатрі однойменного підприємства. В ті дні в Сєвєрі ще влаштували виставку художників, перегляд соціального та артхаусного кіно, лекції та дискусії. Комплексна соціальна ініціатива, як вона є. 

Отже, було цікаво та й подобалось там періодично витрачати свій вільний час. Тільки ті часи вже ніколи не повернеш. 

Залишається лише слухати музику і ностальгувати.  

Але, це далеко не перший раз, коли ERYTHROLEUKOPLAKIA RECORDS видає щось з Луганщини. Першими під його егідою видались місцеві серфери deathsurf

Там є реально смішні композиції. Наприклад, penDEho “O Hazan!”. Не здивуюсь, якщо цей трек присвячений українській художниці, уродженці Алчевську Надін Хазан. 

В збірці багато реально закрученого, замученого і складного на слух для непідготовлених. Але є й всяка гостросоціальна мазафака. Хто любить послухати реп про важке життя під таку ж гітару — зверніть увагу на ДымоОК “минус два”, Поррада “Звiр звiра їсть” та Controvert Yap “Мясные мухи”. Мене разгорнуло у рефлексію 1990-х, захотілось переслухати Beastie Boys та пару разів стрибнути зі сцени в натовп. 

Для людей з міцними нервами та почуттям гумору в бік Монті Пайтон обов’язкові для ознайомлення Atmostronis. Там вся творчість на грані абсурду та магії. 

А ще у збірки не така вже й проста функція — донести експериментальний сєвєродонецький саунд до поціновувачів. 

Цей плейлист Сергія Горєлова — артефакт. Мине певна кількість років і ця компіляція стане свідоцтвом того, що в Сєвєрі жили дійсно талановиті та багатогранні люди, схильні до мистецьких досліджень. 

Михайло Клишнатий погоджується з цією думкою:  

“Багато міст, ближче до сходу, жили в дуже унікальних і складних історичних умовах, і на жаль, зараз ще складніших. Через це відсоток оригінальності в музиці має бути приголомшливий. Ці діаманти потім будуть шукати нові покоління голодних до дивини та андеграунду молоді люди, і дико балдіти”. 

Залишити відповідь