Окупаційна адміністрація окупованих територій обіцяє справжнє диво відновлення: житлові новобудови, дороги, залізниці, парки та аеропорти. На практиці в окупованому Луганську обіцянки залишаються обіцянками, а “відновлення” обмежується ремонтом у парках та асфальтуванням доріг у центрі міста. Повідомлення про нові проєкти з розвитку транспорту та житла — це частина так званої “національної стратегії”, мета якої — приховати незаконну анексію територій і руйнування, які принесла російська армія.
Світле майбутнє у новобудовах Росія обіцяє на всіх окупованих територіях Луганської, Донецької, Херсонської та Запорізької областей, а також у Криму. Місцеві телеграм-канали розповідають про масштабне фінансування та відбудову лікарень, шкіл та житла. Насправді це поодинокі випадки, а повідомлення пропагандистів створюються для поширення думки про “нормальність” життя в окупації.
“Понад 520 млн рублів додатково виділить Уряд на будівництво нового житла у Запорізькій області та ДНР. У рамках програми відновлення та соціально-економічного розвитку об’єднаних регіонів надається підтримка промисловим та аграрним підприємствам, будуються та ремонтуються школи та лікарні, дороги та житло, об’єкти енергетики та комунального господарства”, — стверджує пропагандистський ресурс “Мелітополь”.
Ці та інші публікації обіцяють відновлення та модернізацію, але колись у майбутньому, не зараз. Автори “провладних” телеграм-каналів звертаються до жителів ТОТ, обіцяючи вирішити їх нагальні проблеми. Наприклад, обіцяють нові дороги.
“Упорядковано дорогу вздовж Азовського моря, що пов’язує Ростовську область і Крим, розповів заступник голови Уряду РФ Марат Хуснуллін в інтерв’ю «Известиям»”, — стверджує повідомлення у пропагандистському телеграм-каналі “Мой Мариуполь”. І подібні повідомлення “розкидані” по всій мережі окупантських пабліків.
Заяви про відновлення доріг містять одразу кілька маніпуляцій. По-перше, окуповані території там називають “новими”, “історичними територіями” чи просто “Росією”. Як, наприклад, у цьому повідомленні телеграм-каналу “Новое.Медиа в Запорожье”: “Оновлені траси Донбасу та Новоросії спростили поїздки Росією”. Навіть розповідаючи про відновлену інфраструктуру, читачу нагадують, що тут Росія.
Ще одна маніпуляція — призначення доріг.
“Ми відремонтували всі федеральні дороги… зараз виділяємо кошти на регіональні дороги. Оновили дорогу вздовж Азовського моря, яка пов’язує Ростовську область із Кримом. Вона стала альтернативою Кримському мосту. Уже відкрили та чотирисмугову трасу від Маріуполя практично до Таганрога, а до 2030 року розширять обхід Маріуполя і приведуть до ладу інші ключові ділянки. Оновлені дороги не тільки спрощують і прискорюють пересування людей на машинах і громадському транспорті, а й допомагають розвитку економіки і туризму”, — йдеться у повідомленні.

Проте дороги у Приазов’ї використовуються здебільшого для військової логістики та вивозу українського зерна. Зокрема, в окупованому Маріуполі бачили три вантажівки, завантажені збіжжям, які їхали у бік російського кордону.

А туризм — це взагалі велике перебільшення окупантів. Автобусні рейси між Санкт-Петербургом і Маріуполем, які раніше анонсували окупанти, скасували через низький попит.
Крім того, з окупованого Маріуполя вивозять українське вугілля. За даними Центру вивчення окупації, в маріупольському порту балкери завантажуються вугіллям з Донеччини та Луганщини. Щоправда, вугілля сюди возять залізницею, але про неї розповімо окремо.
Окупаційна адміністрація обіцяє запустити залізничне сполучення між Луганськом і Донецьком та Москвою вже десятий рік. Тепер до цих обіцянок доєдналися обіцянки запустити потяги через Запорізьку область до окупованого Криму. Віцепремʼєр-міністр РФ Марат Хуснуллін стверджує, що для запуску пасажирського сполучення до Москви та Санкт-Петербургу все нібито готове, але заважають “диверсанти”.

Обіцянки відновити аеропорти стали символами “інтеграції та прогресу”. Нагадаємо, аеропорти у Луганську, Донецьку та Маріуполі були вщент зруйновані під час російського вторгнення. У Луганську та Донецьку — у 2014, у Маріуполі — у 2022 році. Їх “відновлення” Росією зображується як ключовий етап реінтеграції окупованих міст у російську інфраструктуру. “Відновлювати луганський аеропорт обіцяють у 2028 році”.
Також це подається як доказ того, що Росія тут нібито надовго.
Жодне зі знайдених нами повідомлень не містило згадок про те, що аеропорти були знищені росіянами у спробах вибити звідти українських військових. Зате багато тверджень про “воззʼєднання” “нових регіонів” Росії.

Росія уникає відповідальності за знищення української інфраструктури, пояснюючи руйнування або “діями ворога”, або “бездіяльністю української влади”. Той факт, що російська армія вторглася на українську територію з цілими аеропортами та будинками, пропагандистами “забувається”. Угрупування “ЛНР” та “ДНР” роками ігнорували необхідність ремонтувати інфраструктуру на окупованій території й залишилися з гнилим водогоном, дорогами без асфальту та каналізацією, яка постійно протікає. Тролейбусне та трамвайне сполучення окупаційна адміністрація у Луганську знищила свідомо.
Російські пропагандисти зараз продовжують практику перекладання провини та спотворення справжніх причин руйнувань.
“Росії потрібно відновити практично всю інфраструктуру, яку Україна руйнувала десятиліттями”, — стверджує один з таких постів.
“Реконструкція”, відновлення та “гуманітарна допомога” — це шви, якими Росія намагається пришити до себе шматок окупованої території України. Навʼязування інфраструктурних проєктів ТОТ із довгостроковим прицілом на Росію нормалізує та виправдовує окупацію, представляє Росію як “турботливу” країну, яка нібито нічого не нищила під час вторгнення.